Представники Одеської області взяли участь в Епізоді 2. Вебінару Української асоціації футболу. Далі інформація з сайту УАФ:

Національна асоціація сильна настільки, наскільки потужні її регіональні представництва, а обласні асоціації сильні настільки, наскільки численні й розвинені місцеві футбольні клуби. Клуби орієнтовані на те, аби пропонувати футбол для кожного мешканця місцевої громади та об’єднувати людей. Таким є сучасне бачення УЄФА розвитку клубів масового футболу, стійких структур для залучення й утримання гравців у футбольному процесі.

А якнайширше й якнайдовше залучення людей до футболу надає більше можливостей для розкриття талантів для професіонального футболу й створення умов для стійкого розвитку й розбудови клубів як місцевих осередків активного способу життя. Як збільшувати масовість футболу в українських умовах саме шляхом розвитку місцевих клубів — про це йшлося під час другого вебінару з розвитку масового футболу в регіонах у межах пілотного проєкту UEFA Grow в Україні.

Цінний досвід

Експерти з УЄФА та національних асоціацій і футбольних клубів поділилися своїми успішними практиками й досвідом із гостями вебінару з національних асоціацій Румунії, Грузії, Білорусі, представниками усіх регіональних асоціацій футболу України, наших місцевих клубів, а також органів виконавчої влади, місцевої влади й громад, міжнародних організацій. Ментор УЄФА з розвитку масового футболу Ігор Янкович, ментор УЄФА та директор департаменту розвитку футболу Асоціації футболу Норвегії Альф Хансен, менеджер із розвитку футболу національної асоціації Молдови Олег Молчанов та менеджер масового футболу національної асоціації Естонії Тет Аллас презентували свій шлях і досягнення на прикладі ФК «Аполлон 04» (Крагуєвац, Сербія), ФК «Петліч» (Смедерево, Сербія), ФК «Ельва» (Ельва, Естонія), ФК «Тулевік» (Вільянді, Естонія), ФК «Петроклуб» (Серата-Галбене, Молдова) та ФК «Реді» (Осло, Норвегія).

Європейська реальність така, що місцеві футбольні клуби стають другою домівкою для тисяч людей, об’єднуючи в середньому по 20 команд. У Західній Європі є один зареєстрований футбольний клуб на 6,5 тис. громадян, у Східній — один на 44 тис. Менеджер Департаменту бізнес-розвитку національних асоціацій УЄФА й координатор проєкту Grow Ліам МакГроєрті навів приклад рівня розвитку футбольних клубів та успішних у залученості до футболу країн Західної Європи. Так, на території Англії діють більше 18 тис. аматорських клубів з 1,69 млн зареєстрованих гравців, у Німеччині — майже 20 тис., що об’єднують 2,15 млн гравців, і навіть у значно менших за територією Нідерландах функціонують 2876 клубів з активно граючою аудиторією, що перевищує 1,2 млн осіб. Саме цей фактор і є запорукою стабільних позицій цих країн на чолі таблиці коефіцієнтів УЄФА та перебування в числі грандів на кожному міжнародному форумі.

Крім того, в європейських країнах існує система категоризації клубів масового футболу, покликана стимулювати до постійного розвитку й чіткого структурування клубного ландшафту, таким чином підвищуючи якість футбольного досвіду для громадян і кількість нових гравців.

Основа розвитку місцевих клубів

Спільними для всіх країн основними критеріями побудови успішного місцевого клубу є обов’язкове формування власної культури та підтримання духу єдності за принципом територіальної приналежності, партнерство з місцевими громадами та стейкхолдерами, активне ведення соціальних мереж та створення максимально зручних і цікавих умов для занять футболом як для дітей, так і для дорослих різного віку та статі.

Команда центрального офісу проєкту Grow в УАФ у свою чергу представила результати першого дослідження клубного ландшафту, проведеного шляхом опитування місцевих футбольних клубів у трьох українських областях, які вже другий рік беруть участь у проєкті. Загалом до опитування долучилися 133 зареєстровані футбольні клуби в Івано-Франківській, Дніпропетровській та Київській областях, школи та академії державної, комунальної та приватної форм власності.

Згідно з результатами опитування, чверть із них має власну інфраструктуру, решта — орендує поля й майданчики для проведення своїх активностей. Переважна більшість клубів має в середньому 6—10 команд різних вікових груп, але здебільшого вони орієнтовані на виховання потенційних професіональних гравців і не пропонують рекреаційний футбол для людей старшого віку та жінок. Деякі з опитаних клубів, які наразі не культивують футбол для дівчат та жінок, зазначили, що готові розвивати цей напрямок.

Також серед респондентів є клуби, які своєю метою бачать розвиток і збільшення залученості до футболу місцевого населення. Більшість з опитаних готові стати місцевими футбольними осередками у своїх громадах. 90% учасників дослідження в усіх трьох областях (клубний ландшафт у кожній області відрізняється) бажають залучати нових гравців різного віку та статі, і майже половина з них станом на сьогодні має для цього ресурси (вільний час на майданчиках, тренерів, інвентар тощо).

Важливість розвитку клубів для зростання футболу

Наостанок учасники заходу поділилися на групи та обговорили перспективи імплементації в трьох областях України представлених європейських практик, можливі перешкоди для цього та пропозиції щодо моделей розвитку, які б дозволили розширити кількість та спектр команд у клубах, а також збільшити кількість залучених до футболу людей.

«Футбол має бути доступним для максимально широкого кола українців, і саме в цій філософії закладено успіх і якість професіонального футболу на національному рівні. Наша місія — щоденно втілювати цю філософію в життя, щоб досягти мінімального стандарту УЄФА із залученості населення держави до футболу, що становить 3%, або щонайменше 1 млн громадян, й у цьому контексті важлива робота кожної області», — зазначив у своєму виступі під час вебінару президент Української асоціації футболу, член Виконкому УЄФА Андрій Павелко.

За його словами, саме залучені до організованого масового футболу гравці в майбутньому підсилюють наші клуби УПЛ і ПФЛ та складають основу національних збірних команд України. «Тому важливо, щоб масовий футбол в усіх його проявах — від дитячого, шкільного й до дорослого (чоловічого й жіночого) — був чітко структурованим. Роль та управлінські кроки обласних асоціацій футболу в цьому процесі є визначальними. Зокрема, у тому, щоб усі гравці, залучені до масового футболу на регулярній основі (за критеріями УЄФА — понад 10 разів на рік), були зареєстровані в Єдиній базі даних УАФ», — підкреслив Андрій Павелко. На переконання президента УАФ, саме клуби мають бути об’єднуючим і координуючим суб’єктом, де може системно зростати кількість гравців та, відповідно, зареєстрованих гравців в Україні загалом.

Наступна онлайн-дискусія щодо розвитку футболу в регіонах у межах проєкту UEFA Grow в Україні відбудеться 6 квітня й буде присвячена темі комерційної стабільності в регіональних асоціаціях, включаючи європейський досвід футбольних асоціацій Англії, Польщі й Португалії та успішні бізнес-кейси від УЄФА.

Нагадаємо, що проєкт UEFA Grow в Україні реалізується з метою збільшення кількості активних гравців різного віку й статі в регіонах, реєстрації гравців масового футболу, розбудови партнерства між місцевими зацікавленими сторонами, дослідження поточної ситуації та потенційних можливостей для розвитку клубної системи аматорського й масового сегментів, вивчення впливу розвитку масового футболу на суспільство та його цінності як соціального та економічного явища. Наразі до пілотного проєкту Grow долучені Дніпропетровська, Івано-Франківська та Київська області.

1